jag är lite nyfiken:vad innebär skopofobi, rädsla för att bli iakttagen? hur yttrar sig den? kan man inte tex ha den fobin när man har social fobi? de flesta kännersig väl obehagliga till mods ibland av att tänka att någon iakttar dem, eller....?
"Jag sj har fobier för trånga utrymmen och att sitta fast som tex i en sovsäck. Har inte lyckats att sj ta tag i och göra något åt det änu och jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Någon som vet??"
jag har själv klaustrofobi,tror jag. jag kunde inte bygga snögrottor som liten, inte sova i tält eller sovsäckar,(fick alltid panik ) men nu är det lite bättre.(men jag brukar dock inte vara i trånga utrymmen så ofta så det är svårt att säga...)tyvärr har jag inget tips att ge, efterosm jag själv inte klarar av trånga utrymmen. det känns som att man ska kvävas, att man inte kan röra sig. samma sak gäller vid höga höjder där det känns som att vara fasthållen då man inte har samma rörelsefrihet som på marken, eftersom ett felsteg kan leda till att man trillar....stegar är bland det värsta som finns...

men cellskräcken är värre.....jag tror det kan vara bra att försöka vänja sig. för mej tror jag det var så det minskade. vänja sig vid tex tält genom att vara i mitten av utrymmet där det är som mest plats. man kanske kan prata med någon som också är där inne eller utanför eller hålla personen i handen. absolut inte vara själv därinne: då kan man ju bli instängd/kvävas utan att någon kan rädda en!
nu till en (konstig?)sak,som kanske inte har med fobi att göra(?), men den hör till rädsla för att vara iakttagn kan man säga....
när jag är på offentliga platser, å ibland även när jag är hemma, kan jag få för mej att jag är iakttagen. ofta är jag rädd för att det ska sitta en kamera någonstans å filma mej,så jag brukar kolla mej omkring så det inte gör det(samma sak gäller tanken om att det kan finnas spindlar, som jag nog har en mild fobi för) fast jag VET att det inte gör det :S (fast ibland vet jag faktiskt inte säkert, om jag besöker min pojkvän på bup tex, de kanske har kameror för att ingen patient ska skada sig tex...) kanske beror det på att jag troligtvis har bdd å HATAR att vara med på bild/film....någon som förstår denna rädsla/tvångstanek vad det nu är? någon som känt liknande?)