2008-02-14, 10:26
|
#3 (permalink)
|
|
Expert
Platinamedlem
Reg.datum: Sep 2005
|
Hej
Förlåt att du fått vänta
Han lider av tvångssyndrom även om detta inte är den vanligaste formen
Citat:
|
Lägenheten i fråga är en fantastisk nyrenoverad 4:a på drygt 90 kvadrat med havsutsikt, en riktig drömlägenhet. Problemet är bara att den från golv till tak är fylld av kartonger och kassar med ouppackade böcker (som han samlar på), antikviteter, ärvda möbler och andra grejer. Varje rum är så fullt att det inte går att gå in i det, sängen står i hallen, eftersom sovrummet också är belamrat. Om jag förstått allt rätt flyttade han in i lägenheten senhöst 2004, den renoverades sedan några månader, men jag tror han bott där snart tre år
|
Citat:
|
Något annat jag lagt märke till är att trots att han är mycket renlig, prydlig och mån om sitt utseende och har en god ekonomi, alltid har mycket slitna underkläder och lakan. Alltid rena, men tvättade så mycket att de knappt hänger ihop utan har stora hål. Detta trots att han ofta köper nya underkläder och jag gett honom nya lakan i present. Det känns som att han inte nänns använda nya saker han köper, utan på något sätt sparar dem för framtiden.
|
Av vad du berättar ovan så verkar han lida en allvarlig art av tvångsyndrom. För att få bukt med detta krävs en skicklig terapeut.
Det är kognitiv terapi och KBT som gäller.
Ett allvarligare problem tycker jag är att din partner inte instämmer att det finns ett problem, detta medför att han inte är villig att sätta igång några förändringar.
Lycka till
Jonas Gåde
|
|
|