Visa ett inlägg
Gammal 2008-02-14, 00:50   #4 (permalink)
Gregor
Junior Member
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
Standard

KBT i Sverige har två huvudinriktningar, KT (kognitiv psykoterapi) och BT (Beteendeterapi). De flesta utbildar sig (steg-1) på psykologprogrammen på Sveriges universitet, men det finns även privata alternativ. För att det ska vara godkända, ska de godkännas av socialstyrelsen och, tycker jag, respektive inriktnings yrkesförening dvs. Beteendeterapeutiska föreningen (BTF) www.KBT.nu | Beteendeterapeutiska föreningen (BTF) | Kognitiv Beteendeterapi eller Kognitiva föreningen Kognitiv Psykoterapi
Samma sag med Steg-2 utbildningarna, som är en 3 årig vidarutbildnign på halvtid, varefter man kan få leg. psykoterapeut.
Hur det ser ut på PDT, dvs den dynamiska sidan vet jag inte exakt, men huvudsakligen sker även det via universiteteten och godkänns av socialstyrelsen.

Jag skulle tippa att Jonas "powerthinking-utbildning" är en hem-gjord variant med inslag av KT, men som inte är varken en steg 1 eller steg 2 utbildning, gockänd av socialstyrelsen eller yrkesföreningarna.

PS! Även andra yrkesgrupper än psykologer, som t ex socionomer och läkare kan gå steg1 och steg2, och bli leg. psykoterapeut. De kan dock inte bli leg. psykolog, för det måste man gå psykologutbildningen. Som psykolog vill jag gärna vurma för att den utbildningen ger en extra god grund för terpeut-utbildning, men nog finns det mkt bra terepeuter med annan yrkesbakgrund. Ett annat observandum är att ordet psykolog ej är skyddat av lagen, vem som helst kan kalla sig psykolog (eller terapeut). Finns t ex hur många *-psykolog som helst, med alla möjliga eller inga alls kunskaper. Leg. Psykolog eller Leg. Psykoterepeut är dock skyddade.
Gregor är inte uppkopplad   Svara med citat