Citat:
Ursprungligen postat av eXistenZ
ibland får jag kassa tankar. inte att jag är djupt nere i "träsket". bara "lagom negativa" tankar för att förstöra humöret.
|
Jag vet precis vad du menar.
Men jag tror det är viktigt att känna de tankarna och låta dom komma, såklart man blir ledsen och vilsen av att ett förhållande tar slut. Däremot tror jag du själv kan välja hur du kan reagera på tankarna.
Först, lär dig känna igen när tankarna kommer. Du kanske går hemma och inte gör något du kanske inte märker det men plötsligt har du tänkt ihop tankar på förhållandet, verkliga eller inte, som gör dig ledsen. Och det känns på ett speciellt sätt. Lägg märke till hur du håller din kropp då. Och framförallt: Ge dig själv ett alternativ att tänka på ett annorlunda sätt.
Du får själv komma på dina exempel men för min egen del kan jag ibland tänka på vad mitt ex gör, t.ex bli arg för att jag fantiserar att hon säger att hon träffat någon annan. Och jag lovar, kroppen reagerar som om det vore helt äkta. Jag blir skitledsen. Men det är ju inte på riktigt? Är jag medveten och har tillräcklig kontroll gör jag då så här: tänker lika starkt att motsatsen händer. Att jag säger att jag träffat någon annan. Som jag är lycklig med. Och jag tänker hur hon ser ut.
Eller att jag är helt cool med att hon och jag inte ska träffas.
En annan sak. Du säger att du vill kunna må bra. Hur skulle det kännas om du skulle må bra och vara HELT säker på att du gjorde det? Hur skulle du hålla din kropp då?
Det går att lura sig själv nämnligen. Att hålla sin kropp så att man tror man är i toppform. testa! spela teater. sträck på ryggen! testa att le och gå som napoleon eller en slappna av och var en glad ödmjuk man som varit med om mycket och lärt sig av livet.
Sen kommer du märka att det händer något i dig. Och till slut är det så att man blir det man övar på. Och du kanske är som jag som övat väldigt länge på att må kasst?

Då får du testa att göra motsatsen.