Alkohol, rökning, snatteri
Hej
Jag har blivit ombedd att prata med min systerdotter om vad som pågår i hennes liv och hur hon mår.
Hon har en väldigt bra relation till sin mamma, min syster, jämfört med de flesta 15-åringar. Jag vet därför att hon dricker alkohol och röker vattenpipa som hon säger sig bli snurrig av (hon vet ju inte vad det egentligen är hon röker) på fester. Hon har snattat sedan hon var högst 5, leksaker och klämmor som dök upp hemma utan förklaring. Det har fortsatt och för ett år sedan åkte hon fast. Hon var dock bara 14 så det blev inga påföljder. Ett halvår innan dess insjuknade hon i hepatit B och blev grundligt förhörd av läkare. Hon nekar till allt och enda förklaringen de hittat är ett sår hon fick när hon föll när de var på semester i Spanien.
Hon har ett så otroligt stort behov av pengar och saker. Hennes föräldrar ger henne otroligt mycket men drar självklart gränser, då stjäl hon pengar från dem och snattar. Hon är äldst av 3 syskon; en 2 år yngre bror och en mycket yngre syster. Hennes mamma, min syster, bryts ner allt mer av allt detta. Hon är väldigt kärleksfull men med ett jäkla temperament.
Jag ser det som ett slags ångestdämpande beteende och är rädd att hon kommer ta till annat för att dämpa ångesten. Ligger det något i detta?
Hur ska jag prata med henne? Ska jag säga allt jag vet?
Tack för er tid.
|