Visa ett inlägg
Gammal 2008-02-12, 15:12   #2 (permalink)
Sebastian
Expert
Diamantmedlem

Reg.datum: Jan 2008
Krediter: 1 860
Standard Du är kaptenen på ditt skepp

Ett förhållande kan på sätt och vis jämföras med ett företag - en metaforisk bild som kan hjälpa oss att få lite perspektiv på det hela. Ett företag är något man driver tillsammans i hopp om att nå en gemensam vinst. Vinsten i det här fallet är naturligtvis allt positivt man kan uppleva i en kärleksrelation - kärlek, trygghet, barn m.m.
Om företaget går med mer förlust än vinst (dvs att de inblandande personerna inte längre mår bra av förhållandet) så är det inte längre lönsamt för någon av intressenterna varvid företaget står inför ett viktigt beslut. Skall de inblandade personerna försöka rädda företaget och vända den negatvia trenden eller är det dags att upplösa företaget?

Du ställer dig frågan om ni kommer att skiljas nu? Jag undrar vem du egentligen vill ställa den frågan till? Vem/vilka är det egentligen som styr det här "företaget"?
I mina ögon så är du en av de två verkställande direktörerna på detta företaget. Med andra ord - du är en av dessa två personer som har beslutsfattande makt vad gäller om företaget och dess framtid. Du kan när du vill säga upp din tjänst som "direktör" och lämna företaget. Men om du gör så så bör du vara medveten om konsekvenserna det får för dig och företaget (dvs alla inblande parter - du, dina barn, mannen osv). Så frågan är - känner du att du vill fortsätta och kämpa i den här relationen eller om du tror att Du skulle må bäst av att gå vidare?

Om du vill kämpa vidare - hur länge orkar du göra det om saker är som de är nu? Vad skulle du behöva ändra på för att det skulle kunna bli bättre? Vilka resurser skulle krävas för att genomföra en sådan förändring?

Om du väljer att lämna förhållandet - vad krävs för att du skall klara av det? Vilka egenskaper har du inom dig själv och vilka hjälpande resurser har du utom dig själv som skulle kunna hjälpa dig driva igenom en sådan förändring? Och vad önskar du uppnå för dig själv genom att göra en sådan förändring?

Angående barnen: Vad tror du sårar dem mest - att se sina föräldrar leva tillsammans olyckliga eller var för sig med målsättningen att få det bättre? Är själv skillsmässobarn och talar av egen erfarenhet i att det kan upplevas som en lättnad när två människor som inte funkar att leva ihop separerar. Och sårat dem har ni redan gjort genom att inte leva i kärleksfull samvaro så skadan är på sätt och viss redan gjord. Så frågan du istället borde ställa dig är - vad kan vi göra som föräldrar för att ge dem en bättre familjemiljö?
Poängen enligt mig är dock inte huruvida ni lever ihop eller ej - det är om ni är lyckliga som individer och utifrån detta har maximalt att ge som föräldrar.

Kom ihåg att en av de finaste gåvorna du kan ge någon är din egen lycka! Något som naturligtvis är extra tänkvärt som förälder...

Så använd din inre balansvåg och väg det positiva mot det negativa (du kan tom. ta och skriva upp det på ett papper för att få det extra tydligt). Ställ dig själv frågan - vad behöver jag göra för att vara lycklig/må bra i den här situationen?

Du beskriver en oro över att sjunka. Mitt budskap till dig är att du inte behöver vara rädd. Du är kaptenen på det här skeppet och du väljer om du vill sänka det eller inte. Och om du sänker det så har du ju flera livbåtar att välja bland.

Vad du än väljer att göra så kan det vara värt att fundera lite över vilka resurser du har som kan hjälpa dig göra detta på bästa möjliga sätt.
Din familj, vänner och inte minst dina egna kvalitéer är en viktig tillgång. Professionell hjälp är ett annat alternativ. Vi på Comunicera hjälper dig gärna om du så önskar (mig når du på nr: 0708 - 120 795 och Comunicerakontoret på 031 - 774 00 67).
Valet är ditt - vilka resurser önskar du dig i den förändring som krävs för att göra saker och ting bättre?

Och kom i håg - det är alltid bättre att ha ett val än att inte ha det. Så frågan är bara vilket val som känns bäst för Dig!?

/Sebastian
Sebastian är inte uppkopplad   Svara med citat