Laxermedel hjälper inte för att gå ner i vikt, eftersom kroppen redan hunnit ta upp all energi ur maten. Det enda det gör är att förstör dina tarmar, så att de kan sluta fungera helt och hållet. För mig, när jag skulle sluta kompensera så gav jag mig själv förbud mot allt som ens var i närheten av kompensation, jag skulle äta minst tre mål mat om dagen, inte träna något alls, inte spy eller göra något annat som skulle "sona mitt brott". Sen slängde jag ut vågen, eftersom jag visste att jag skulle gå upp lite i början, innan kroppen kommit i balans.
Vägen ur ätstörningar handlar alltså inte om en viktnedgång, mitt tips till dig är att slå alla tankar om en viktnedgång ur huvudet. När kroppen kommit i balans och du äter som du ska, så kommer du med största sannolikhet att hamna på den bästa vikten för din kropp, men det är inte det första som händer. För mig är det så att så länge som jag försöker gå ner i vikt, så har jag hetsätningar och så pendlar vikten som fan och jag mår apa. Jag försöker skita i vikten och så äter jag minst tre mål mat om dagen. Ibland hetsäter jag, men det är bara tusendelar av vad jag kunde hetsäta förr, så jag förlåter mig själv och går vidare.
Lycka till med ditt tillfrisknande!
|