Vad är mitt problem?
Vad är mitt problem då jag inte kan ta kontroll över mitt ätande? I hela mitt liv har jag kämpat mot min övervikt och ibland har jag lyckats gå ner i vikt ibland inte. I dagsläge är mitt BMI på 35. Vad ska jag göra för att bryta mitt beteende?
Allt börjar så fort jag kliver in genom dörren. Jag går nästan raka vägen till kylen, tar mig något att äta. Jag försöker låta bli att överäta då vi ska äta middag senare men för det mesta blir det för mycket ändå. När jag väl sätter mig vid middagsbordet tar jag en stor portion trots att jag inte är hungrig. Jag äter tills jag får ont i magen. Sedan går resten av kvällen åt till att småäta i smyg. Jag vill inte att min man ska se att jag äter. Jag skäms. Jag äter och magen värker. Jag känner mig som en blindgångare. Allt går per automatik. Jag är helt slut när det är dags att sova.
Varje kväll lovar jag mig själv att imorgon ska jag fixa detta och sömnen kommer som en befrielse, jag slipper äta.
Jag tror att mitt ätmönster grundades hemma. Jag växte upp med en alkoholiserad och elak pappa. Han terroriserade hela familjen genom psykisk misshandel. Min mamma orkade med situationen så gott hon kunde men vi barn blev nog rätt skadade av detta. Hur som helst smååt hon och det blev även min ovana och tröst i tillvaron.
Jag tycker idag att jag har distans till min barndom och till mina föräldrar. Jag har ro i sinnet och förstår att varken min mamma eller pappa har gjort det som de gjorde av ondo. Alla vi människor bär på vårt eget ok.
Jag har överhuvudtaget vuxit som människa och kommit långt trots min knaggliga början. Men detta med maten känns som att det är min sista kamp innan jag kan säga att jag är fri, fri från mitt förflutna.
|