2008-02-09, 23:23
|
#4 (permalink)
|
|
Expert
Platinamedlem
Reg.datum: Sep 2005
|
Hej
Tyvärr kan vi inte alltid välja våra nya familjemedlemmar. När du flyttar tillsammans med någon, innebär det automatiskt att du också kommer i kontakt med din partners ev. barn, föräldrar och släktingar. Den största orsaken till att problem uppstår är skillnaderna i uppväxtförhållande. När dina föreställningar och värderingar matchar dinpartners så är det inga problem. Dessvärre är det väldigt sällan som deras värderingar stämmer överens med dina egna. Om meningsskiljaktigheterna är stora, kommer det att leda till problem.
Varje familj har sina egna värderingar, föreställningar, traditioner och rutiner och det är dessa som skapar de största problemen när vi flyttar ihop. Först och främst har vi de enkla problemen av praktisk karaktär. Här finns oftast möjlighet att hitta lösningar. Den andra typen av problem, som är av djupare karaktär, handlar inte om beteende, utan om djupare värderingar. Denna typ av meningsskiljaktigheter kräver betydligt mer av parterna, när det gäller kommunikation och smidighet.
Citat:
|
vill inte vara min 100% jag fattar ingeting längre..varje semester åker han till hans familj utomlands ett tid (2-4 veckor) och tag inte mig ditt..dom har aldrig accepterat mig
|
En del människor som ingår äktenskap eller djupare relationer har svårt att hantera separationen från sina tidigare familjer. Banden till ursprungsfamiljerna eller tidigare äktenskap hindrar i många fall den nya relationen från att ta fart. Jag menar inte att du skall säga upp bekantskapen med din familj, absolut inte men din nya partner måste känna sig trygg i att du prioriterar honom/henne.
En riktig relation tycker så är du hans prioritering hans familj kommer efter dig.Hade min mamma inte accepterat min flickvän så hade mamma gått fetbort det kan jag lova. Ni kan gräla och bråka men ni måste alltid känna att ni kan återvända till den punkten av vi-känsla som ni har där ni gemensamt säger; vi är ansvariga för vår relation, vi står på samma sida.
Nu när han vet att du vill höra jag älskar dig varför ger han inte det till dig ?
Mitt budskap är väldigt enkelt. Den du har en intim relation med är den personen som skall prioriteras.
Hälsningar
Jonas Gåde
|
|
|