Visa ett inlägg
Gammal 2008-02-09, 16:20   #2 (permalink)
Gränskänsla
Member
Silvermedlem

Gränskänslas avatar

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av monica131 Visa inlägg
Hej jag har en son på snart 9 år som har framför allt 2 fixideér som verkligen påverkar hela familjen negativt. För det första så är det ett jäkla liv när han ska klä på sej, alla hans kläder känns obehaglig och kliar, då kan han ändå ha haft dessa kläder dagen innan. Vi har gått igenom hans garderob och han har fått prova ut villka kläder han ska ha kvar men det är ändå samma visa varje morron. Nu några mornar har det slutat med att jag börjar grina för han är så djävlig med mej & provocerar mej. Jag försöker vara psykologisk, sträng, stryka med hårs osv men de går inte han bara skriker och ålar runt på golvet.Snälla ge mej tips hur vi ska lösa denna fix idé. Vi har testat att han får prova ut kläder på kvällen men när det är morron så är de nå fel på dom.
Fix idé nr 2 är att han vägrar torka sej själv efter att han har varit å bajsat. Vi har försökt med det mesta där också, våtservetter av alla de slag,olika papper,mutor mm. Nu sist så sa jag bara att jag vägrade torka en så stor killes rumpa då satt han å grinade på toan i en dryg timme. Han säger att han är rädd att få bajs på fingrarna. Tacksam för alla tips jag kan få./Monica

Hej Monica!

Jag förstår att det blir en negativ grej för hela familjen. I den åldern är det inte alls ovanligt med tvångstankar eller nojor, men eftersom det är ett så pass stort problem kan det komma att utvecklas vidare om han inte får hjälp med det. Min bror är också nio år och har en del tvångstankar vilket är mest kontrolleringstvång och så, ingenting som påverkar hela familjen, men det känns obehagligt att se på när man själv vet vad det kan leda till (har själv en del såna problem, det har varit värre, men de finns kvar).

Jag kan inte direkt säga nåt konkret du ska göra mer än att inte ge efter allt för mycket för hans tvång. Fråga honom vad som händer om han får bajs på händerna. Försök få honom att förstå att ingenting farligt händer. Kanske det är en god idé att besöka BUP om det blir ett allt för stort problem. Men som sagt, din son är inte ovanlig, det är gansak vanligt med de problemen i den åldern.

Lycka till med allt!

Kramar!
Gränskänsla är inte uppkopplad   Svara med citat