Hej!
Vilken fin möjlighet att sätta igång och förändra din gamla rädsla nu! Men jag förstår verkligen att det känns ångestladdat inför rollspelet på måndag.
Det här kan du förändra, det vet jag av erfarenhet. Hade det funnits mer tid, så hade jag frågat om din rädsla. Vad är du rädd för? Vad ser du framför dig ska hända?
Vad tänker du för tankar?
Vem har sagt dessa saker till dig?
Jag hade också föreslagit trygga, små övningar i att tala inför publik, tillsammans med nån vän. För att börja öva i ett helt tryggt sammanhang och få in lite lek och lust i situationen.
Och jag hade sagt att rollspelet blir ett bra tillfälle att öva, att slappna av och förändra ditt beteende.
Att vara rädd för rädslan, är ett typiskt drag vid fobi. Dvs. du är rädd för paniken på måndag. Din styrka är ditt självförtroende. Och att du är så motiverad att ta dig igenom detta. Motivation är en av de vikigaste faktorerna för att en förändringsprocess ska lyckas.
Vad kan du göra för att minska ångesten på kort tid?
Kan du ringa en bra kollega och berätta att du är nervös inför att tala inför publik? Och att måndagens rollspel därför är läskiga?
Jag har hållit i sådana övningar och vet att många människor är nervösa inför sådant. Även chefer! Det kan avdramatisera känslan om man inte är ensam.
Skriv gärna ner dina svar på frågorna ovan, så kan jag ge dig några fler tips imorgon. Jag kontaktar en kollega som kan Inderal och ber honom kommentera.
Tänk på den sköna känslan efteråt, när du har vågat slappna av och bara följt med på kursen. Då gör det inget om det var läskigt eller om du kanske inte pratade jättemycket. Det viktiga var att du gjorde det!
Vi hörs här imorgon!
Vänlig hälsning,
Jonas Fröberg
Jonas Fröberg, med. kand. (läkarprogrammet), Master Powerthinking Comunicera, skådespelare och konsult. Arbetar med social fobi, självkänsloträning och kommunikation. Coachar om man ska hålla föredrag, säljmöten och tal. Tfn: 070-985 04 54. E-post: jonas.froberg@comunicera.se
|