Sertralin mot PMS??
Hej. Har fått Sertralin utskrivet mot PMS av min läkare, ska ta 1 tabl 50 mg dagligen i 10 dagar före mensen. Nu till min fråga. Fungerar detta mot PMS? Har provat det mesta mot besvären, uppehåll med p-pillren (neovletta), slutade bara med att mensvärken kom tillbaka värre än någonsin. Testade nåt naturläkemedel som lindrade besvären något, var aningen mindre aggressiv och lättirriterad, men det blev för dyrt, 300-400 per månad är för mkt.
Mina Pms-monster består av, ilska, aggressivitet, irritabilitet, frustration, känslan av att "kunde blickar döda" så skulle kön försvinna och alla jobbiga personer på bussen gå upp i rök!, humörsvängningar, mest neråt, men även fysiska, såsom svullen kropp, vätskeansamlingar, viktuppgång, håglöshet. Jag lyckas kontrollera mina känslor så att det inte går ut över arbetskamrater, familj och vänner, men däremot kan jag bli destruktiv och förstöra min egendom. Typ, jag får inte upp locket på min frusna matlåda, slår sönder locket med en stekspade, eller kastar en bok i golvet. Försöker att bara kasta/slå tåliga saker och ting, det är så jobbigt att städa upp glas och porslinskärvor, och dyrt att köpa nytt!!
Nåväl, detta blev ett långt inlägg, men jag var tvungen att skriva av mig lite, men det vore kul om nån med erfarenhet av att ta Sertralin (zoloft) mot PMS kunde beskriva sina erfarenheter av det. Jag har än så länge 12 dagar kvar innan jag kan börja med mina tabletter.
Tack på förhand, Veronika
|