Visa ett inlägg
Gammal 2008-02-08, 00:41   #1 (permalink)
Miira
Junior Member
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
Standard Hur pass sjuk måste man vara för att få hjälp?

Efter att ha läst Dellenas story kände jag att jag också ville fråga när ch hur man vet att man är sjuk i bulimi. Jag har nämligen haft en ganska konstig och ojämn sjukdomshistoria under de år jag hållit på. Ända sedan jag var barn har jag varit glad i mat, vad jag minns kunde jag äta hur mkt som helst och älskade kakor, godis och allt onyttigt. Det fanns liksom inte att man slutade när man var mätt, utan snarare att det gjorde så ont i magen att man verkligen inte kunde få ner mer. Sen en dag när jag ätit så där enormt mkt, stod jag inne på toaletten och kom på tanken att spy. Tyvärr lyckades det. Och jag var överlycklig, jag hade hittat det perfekta sättet att äta allt vad jag ville och ändå vara smal. När jag tänker efter tror jag faktiskt inte att jag upplevde det som ett problem då, utan jag tyckte bara det var bra. Mina kräkningar började när jag var 17 och under de första åren hände det inte särskilt ofta, kanske en gång i veckan (oftast söndagar när man var bakfull och hade tryckt i sig massa skit). Sedan åkte jag utomlands i två omgångar, 5 månader var, och under dessa två perioder kräkte jag sammanlagt kanske 5 gånger. Nu så här i efterhand tyder det väl på att jag egentligen skulle kunna klara av att inte hetsäta?? Iaf, efter detta flyttade jag till egen lägenhet (var då 20 år) och det var då problemen började ta fart. Kräktes tretill fyra gånger i veckan och hade ingen kontroll alls, var verkligen en helvetesperiod. Men aldrig att jag funderade på att söka hjälp. Hur som helst, för ungefär ett år sedan avtog hetsätningsattackerna till 2 gg i månaden och då kände jag mig närmast frisk, men ökade sedan igen och de senaste 6 månaderna har jag kräkt en till två gg i veckan.

Jag har läst en hel del litteratur angående bulimi så jag är rätt insatt, och det som hela tiden slår mig är att sjukdomsbilden inte passar in på mig. Jag vill absolut inte dö eller hatar mig själv, jag är tvärtom mer än nöjd med mitt övriga liv. Jag ser bra ut, har en bra utbildning med utmärkta betyg och får väldigt mycket positiv uppmärksamhet av min omgivning. Jag kan se att jag förut var väldigt besatt av min vikt och träning och mat, men på senare tid har jag accepterat att detta är mi normalvikt, slängt ut alla för små kläder och köpt nya, lagar ordentlig mat, träffar vänner, tränar inte så mkt och är glad i största allmänhet. Men så på en sekund, när jag är ensam hemma en kväll kan det slinta och jag bara bestämmer mi för att trycka i mig vad jag kan eftersom det är så "lätt" att få upp det igen. Men jag vill verkligen få ett slut på det! Jag borde kunna ha ett så bra liv med tanke på hur de övriga bitarna ser ut, men den äckliga störningen försötr allt! Har ingen aning om hur jag ska kunna sluta.

Nu till mina konkreta frågor:
1: Har jag bulimi enligt den medicinska diagnosen?
2: Hur allvarliga skador kan man ha, om man som jag kräkts 1 gg per vecka i sju års tid?
3: Vad finns det för tillfriskningsdiagnos när man hållit på i sju år?
4: Vad tror du att man skulle erbjuda mig för slags behandling? Skulle de erbjuda någon överhuvudtaget? de kanske anser att man inte är sjuk nog

Detta var allt för mig, vore tacksam om ni tog er tid att läsa mitt långa inlägg och svara på mina frågor!

En som hoppas på att bli helt frisk!!!!!!
Miira är inte uppkopplad   Svara med citat