Visa ett inlägg
Gammal 2008-02-06, 16:10   #1 (permalink)
Evenflow
Junior Member
Bronsmedlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Skäms över social fobi

Hej.
Jag är en kille på 23 år som har haft problem med social ångest sedan tidiga tonåren. I början handlade det bara om att hålla föredrag inför klassen, men någon gång i gymnasiet blev även högläsning otroligt jobbigt. Jag har aldrig haft problem med andra sociala situationer, utan ser mig snarare som social och utåtriktad. Jag har även snart tagit mig igenom en högskoleutbildning med många muntliga redovisningar utan att avlida.

Men efter en stressig period i höstas hände något. Rädslan spred sig snabbt till massor av olika situationer, och mina symptom på att jag är nervös blev fler. Jag böörjade rodna och skaka vilket jag inte gjort tidigare, och jag började undvika att berätta längre historier eftersom jag inte visste om min röst skulle bära mig hela vägen.
Det här tycker jag är otroligt jobbigt, och jag har haft det här problemet i över 2 månader nu. Jag skäms så hemskt mycket varje gång jag får panik i sen situation där andra pratar helt obesvärat. Känner att självförtroendet har sjunkit i botten.

Jag har varit i kontakt med psykakuten och har fått SSRI (Citalopram). Detta har jag nu käkat i två veckor och märker ingen skillnad. Jag funderar även på att prova KBT, men jag tror inte att jag har råd. Finns det några tips hur jag kan genomföra exponeringsträning? För just nu känns det som att mina försök att exponera mig själv bara leder till ökad rädsla. Det är rädslan som har makten över mig just nu. Jag vill att det ska vara tvärtom. såklart.

Det här blev långt. hehe.
Evenflow är inte uppkopplad   Svara med citat