Hej Mayilin
Citat:
|
Han sa att han gick ut som singel för att se om han kunde bli intresserad av någon annan, för att känna att det han trodde verkligen var sant och han kunde knappt se åt någon annan, det är mig han vill ha.. Men måste han då hela tiden sitta och "kolla om han verkligen känner så"? För det har han sagt många gånger nu.
|
Läs inte vidare utan tänk nu själv hur detta låter för det. Hur skulle man kunna etikettera dessa uttalanden han gör?
Citat:
|
I helgen blev han arg för att jag skulle ut, det slutade med att jag blev less och struntade i det.
|
Så du gjorde som han ville. Hans metod fungerade verkligen. Han är bra. Du VALDE SJÄLV att göra det han ville inte det som DU egentligen ville och hade planerat att göra.
Citat:
|
Han säger även att jag har en egen vilja och gör vad jag vill.
|
Han har ju rätt. Därför får du inte skylla på honom. Han är duktig igen. Han skickar dubbla budskap till dig - å ena sidan att du kan göra vad du vill, å andra sidan att det inte OK att du gör det. Och du går på det och väljer bort din vilja. Han är säkert bra på att ge dig skuldkänslor för att du tänker dig välja kvällen ute i stället för att vara hemma tillsammans med honom och mysa, eller?
Citat:
|
Men klart att jag prioriterar han före en utekväll.
|
Jaså? Hur kommer det sig? Har du inte rätt till en utekväll utan honom? Hur ofta går du ut utan honom? Oftare eller mer sällan än att du väljer honm. Detta får mig ännu mer att tro att han spelar "du väljer bort mig" spelet med dig. Han är ju duktig killen...
Citat:
|
Hur ska jag prata med honom ?
|
Jag kommer alltid tillbaka till att det bästa sättet att förmedla ett budskap, när ett verbalt budskap inte har nått fram, är handling. T.ex. att du går ut istället för att gå på hans "lämna mig inte ensam hemma, mammi"-, eller "du väljer bort mig" - fasoner.
Verbalt kan du använda följande model:
När du X (t.ex. sa "bla, bla, bla" - vad han nu sa till dig)
kände jag Y (t.ex. att jag blev orätvisst anklagad /att jag egentligen inte fick göra vad jag ville)
därför att Z (t.ex. du verkar bli sur)
Jag skulle vilja att W (vad du vill)
Detta ska man säga när det är lugnt mellan er, efter att ha frågatr honom om det är OK att berätta något viktigt. Det finns fler detaljer här men det får räcka med dessa just nu. Det vikitgaste är att ha koll på dig själv så att du inte blir arg och använder ett anklagande eller fientligt tonläge.
Citat:
|
Han tycker att jag är för "filosofisk" och anser att han inte förstår vad jag säger när vi ska prata.. vill inte tjata heller.
|
Alltså jag vill gråta... nästan. Du har tom gått med på att du är tjatig. Ärligt, tänk efter, har han sagt det till dig att du tjatar? Och detta med att du är filosofisk och att han inte förstår. Det är den enklaste ursäkten för att inte ta hänsyn till vad detn andre säger. Han gör ett bra jobb med att få dig att tro att det är dig det är fel på.
Han går ut ensam och flirtar för att kolla om han verkligen älskar dig eller inte - Själv kallar jag detta för BS. Sedan säger han dig att du har egen vilja och får göra vad du vill med han blir ju arg när du gör det och därför gör du det som han vill och blir arg och bitter. Han säger också att du tjatar och gnäller och är "filosofisk" (vad in i världen menar han med det) och du verkar nästan börja tro på honom.
Explosionen som är på gång är ilska och frustration och bitterhet som du har försökt lägga locket på eftersom du innerst inne vet vad han sysslar med. Your gut vet och därför har du de här känslorna, du vet att han snackar en massa ingenting och du känner på dig att din handlingsfrihet krymper pga av hans fasoner.
Han behandlar dig som skit... och du låter honom göra det.
Så, hur får du honom att förstå att det är allvar nu?