Hej Carmen!
Jag har träffat många som är mycket äldre än du och som fortfarande plågas av sin blyghet. Den goda nyheten är att blyghet ofta går att förändra ganska enkelt. Så vad bra att du tar tag i detta!
Kognitiv beteendeterapi (som visat sig effektiv i att skapa snabb förändring) talar om det kognitiva - hur man tänker, och beteende - vad man gör. Du berättar om dina tankar:
Jag måste säga varje ord rätt
Jag hör inte hemma här
De andra tycker att jag ser konstig ut
En fråga blir: var har du fått de här tankarna ifrån? Vem har sagt det?
Om en god vän hade berättat att den var nervös, och du hade sagt: Du måste säga varje ord rätt. Du hör inte hemma här. De andra tycker du ser konstig ut! Hur hade den vännen mått?
Precis så känns det när man tänker såna saker. Man säger dem till sig själv.
Att bli medveten om detta, har visat sig vara ett viktigt steg. Bara man märker när tankarna kommer, så kan man vara lite mer fri från dem. De är inte sanningar, bara tankar. Och sedan är förändring lättare.
Kan du märka när de här tankarna poppar upp? I vilka situationer?
Svara gärna på frågorna ovan, så kan vi tala vidare om "beteende"-aspekten i KBT också.
Jonas Fröberg, med. kand. (läkarprogrammet), Master Powerthinking Comunicera, skådespelare och konsult. Arbetar med social fobi, självkänsloträning och kommunikation. Coachar om man ska hålla föredrag, säljmöten och tal. Tfn: 070-985 04 54. E-post: jonas.froberg@comunicera.se
|