Hej Turkosa,
Ja, jag är säker på att de på Comunicera i Stockholm skulle vilja hjälpa dig om de kan rekommendera någon som de känner till. Det kan ju vara värt ett försök i alla fall?
Jag menade absolut inte att förminska din upplevelse genom att använda ordet kränkt. Emotionella kränkningar är minst lika fruktansvärda som sexuella eller andra fysiska kränkningar. Jag kan inte riktigt hålla med dig i uppfattningen att "kränkt" syftar till en överkänslighet och att ingen annan hade uppfattat situationen på så vis. Det finns definierade former av kränkningar. Jag anser att hon utsatte dig för emotionella kränkningar utifrån det som du beskriver. OCH hon gjorde det genom att missbruka sin maktposition precis som du säger. Det är mycket allvarligt.
Hur hanterar du all den ilskan som du känner? Har du någon bra ventil för att förlägga den utanför dig själv? Det känns som att du är arg över flera saker här; dels det som hänt när du blev utsatt för övergrepp, men även, förstås, gentemot den "terapeut" som behandlade dig så fruktansvärt illa. Hur hanterar du DEN ilskan?
Skulle även vilja rekommendera dig att läsa "Courage to heal" av Ellen Bass och Laura Davies. Är en bok för överlevare av sexuella övegrepp och mycket, mycket läsvärd när man går igenom en sådan här process. Vissa har beskrivit det som en uppslagsbok över en själv i de olika faser och känslor som man går igenom när man gått igenom sexuella övergrepp och börjat bearbeta dem.
Vänliga hälsningar- Johanna
|