Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Uppförandestörning (Conduct disorder, CD), inom barn- och ungdomspsykiatrin en diagnos som man kan ge till en patient som uppvisar ett upprepat beteendemönster av att kränka andra personers rättigheter, eller att överträda sociala normer. Möjliga symtom är utåtriktat aggressivt beteende, mobbing, fysisk aggression, grymt beteende mot människor och djur, destruktivitet, lögn, skolkning, vandalism och stöld.
Efter 18 års ålder kan en uppförandestörning utvecklas till en antisocial personlighetsstörning.
De diagnostiska kriterier för uppförandestörning, kod 312.8, listas i DSM-IV-TR så som följer.
A. Ett upprepat och varaktigt mönster av beteenden som innefattar kränkning av andras grundläggande rättigheter eller för åldern grundläggande sociala normer och regler. Störningen tar sig uttryck i minst tre av följande kriterier under en tolvmånadersperiod med minst ett kriterium uppfyllt under de senaste sex månaderna.
Aggressivt beteende mot människor och djur
1. Hotar, trakasserar eller förödmjukar ofta andra
3. Har använt något vapen som kan orsaka allvarlig fysisk skada på andra (till exempel slagträ, tegelsten, trasig flaska, kniv, pistol)
4. Har visat fysisk grymhet mot någon människa
5. Har visat fysisk grymhet mot något djur
Allvarliga norm- och regelbrott
C. Om personen är 18 år eller äldre får kriterierna för antisocial personlighetsstörning inte vara uppfyllda.
|
Vet inte om man får göra inlägg i den här tråden eftersom ja inte kunde hitta ngra andra som skrivit men jag prövar...
Gud jag tror att jag led av detta som barn, men inte mot folk jag inte kände utan mina allra närmaste!:S innan tonåren o upp till 14 år kanske hade jag ENORMA problem att kontrollera min ilska hemma, slog sönder dörrar med krocketklubbor, blev arg, skrek och kastade iväg min före detta katt om hon kissade i sängen etc. det var nog mycket okunnande men även något jag mått VÄLDIGT dåligt över, VÄLDIGT. (hon vart överkörd så ni inte tror att det var jag som dödade henne)
nu känner jag dock att jag har empati och får så fort jag varit ex hotfull här hemma jättedåligt samvete o ber om föråtelse, och skulle aldrig någonsin göra någonting mot min nuvarande katt, men är det ändå ett tecken på psykopati? OROLIG!!