Visa ett inlägg
Gammal 2008-01-17, 19:01   #10 (permalink)
Bincan
Member
Bronsmedlem

Bincans avatar

Reg.datum: Oct 2006
Standard

Hej Mikael o alla ni andra!

Du frågar hur Johanna kan svara på om jag varit utsatt för övergrepp.
Jag kan tänka mig att hon svarar utifrån vad jag beskriver vad gäller känslor, minnen ( ej från övergrepp men andra saker från barndommen) och andra mer personliga saker jag tog upp och sedan utifrån sina erfarenheter i ämnet.
Mitt eget inlägg handlar om mitt eget tvivel då jag inte har några direkta minnen. Vill jag ta hela detta om övergrepp som en ursäkt för mitt tidigare beteende? Men det tänker jag inte svara på här utan det får jag o Johanna gå vidare med i terapin.

När det gäller förträngning utav minne så finns det många som forskar inom området och det är klart att det är kontroversiellt. Skall vi kasta in ett annat namn på en forskare så är det Jennifer J. Freyd. När man läser hennes forskning och resultat så finner hon att det verkar finnas ett samband mellan att ju närmare förövaren står den utsatta desto mer sannolikt att man förtränger minnen. Sker det oxå upprepade gånger samt nattetid, utanför normala sociala ramar, så ökar sannolikheten för förträngning. Ökar även med tillhörande hot också.

Självklart är det många som ifrågasätter minnesförträngning och anser att det finns falska minnen. Men jag kan säga att det har varit mycket svårt för mig att komma med anklagelsen att min pappa skulle ha förgripit sig på mig. Jag tvivlar fortfarande och lär göra så ett tag till.

Måste fråga om du själv blivit utsatt för övergrepp eller lider utav PTSD?

Sexuella övergrepp är det vidrigaste, kränkande handlig som kan utföras mot en individ och görs det utav en förälder mot ett barn så är det så fruktansvärt att det finns inte ord. Att bli nedvärderad från människa till en sadists leksak är att skära bort all stolthet och självkänsla du någonsin haft.

MvH
Carin