Hej Anneli,
Jag tycker att det är väldigt starkt av dig att skriva för att söka stöd för dig själv och de sår som Du fått efter den här typen av händelser. Det låter som att du gjort allt som en mamma kan göra för att skydda och vårda sina barn då de blivit utsatta för så fruktansvärda kränkningar som ett sexuellt övergrepp innebär. En STOR eloge till dig för att du orkat och kämpat vidare i allt vad den här typen utav emotionella och rättsliga processer innebär. Självklart är det nu som du ska börja fokusera på Dina behov och ta hand om dig själv, så att dina barn även fortsättningsvis kan ha en stark, trygg mamma att växa upp hos.
Jag tror att kognitiv terapi skulle vara bra för dig. Har du provat det tidigare?
Med kognitiv terapi så får du dels möjlighet att "prata av dig" om din egen upplevelse av det som hänt, de beslut du tvingats fatta, sorgen över de förlorade åren och säkerligen finns det mycket, mycket mer som du känner behov av att ventilera. Men även hjälp för att hantera de minnesbilder som du fått av det som dina barn berättat för dig. Dessa går att "ta bort" eller neutralisera med hjälp av en teknik som bl.a vi på Comunicera använder oss mycket av i vårt möte med klienter som bär på svåra minnen.
De delarna som du nämner t.ex. att ditt självförtroende och din självkänsla tagit skada av det här, är definitivt sådant som du kan reparera. Det handlar om att du någonstans på vägen fått negativa föreställningar om dig själv, och dessa går att ändra på med hjälp av kognitiv terapi.
Jag hoppas att svaret kan hjälpa dig!
Varmaste hälsningar - Johanna
Senast redigerad av Johanna.H. den 2008-01-15 klockan 22:13.
|