Hej Flisa,
URSÄKTA att svaret dröjt så!
Det som slår mig när du beskriver hur det känns är att det är en väldigt normal reaktion. Att du "flyr" ur din kropp och dina känslor är ett försvar som du använde då du blev utsatt för övergreppen. Det är FÖR smärtsamt att ta in det som man upplever då man kränks på det viset och att "stänga av" är ett sätt att överleva den smärtan.
Det ni bör diskutera är inte ATT du stänger av utan VARFÖR. VAD är det som gör så ont? Svaret ter sig ganska självklart. Du har upplevt och utsatts för något fruktansvärt. Du behöver komma i kontakt med de känslorna, tillåta dig själv att gråta ut smärtan nu, den smärtan som du var tvungen att kväva då.
Det är en jobbig process, att komma i kontakt med och hantera alla de gamla känslorna, men en nödvändighet för att du skall kunna gå vidare i din läkningsprocess.
Hur känner du för övrigt inför din terapeut? Upplever du att hon förstår dig och att hon kan hjälpa dig att förstå dig själv? Hur det har påverkat dig? Att du "testar" henne kan ha att göra med brist på tillit. Det är av yttersta vikt att du känner förtroende för din terapeut, för att ni skall kunna jobba med så här pass svåra saker. Gör du inte det, så tycker jag först och främst att du skall prata med henne om det, och om du ändå inte upplever att det fungerar så bör du fundera på att vända dig åt annat håll.
Jag hoppas att svaret kan hjälpa dig!
Varmaste hälsningar- Johanna
|