min "sociala fobi" bara försvann så fort... vet inte varför :S
under årskurs 9 och sommarlovet 2007 hade jag social fobi. eller jag tror jag hade det i alla fall. kunde inte äta bland främmande människor (åt aldrig i skolan i slutet av 8an t.o.m 9an), ständigt ängslig och nervös bland främmande människor samt vännerna, kunde knappt gå i affärer eller betala nåt i kassan, undvek ögonkontakt, kände mig ständigt iakttagen, rädd och nervös för muntliga redovisningar och.. ja, jag var extremt blyg.
men när jag började gymnasiet i en ny stad, eller ort kanske är ett bättre ord för den lilla "hålan" (pendlar mellan karlstad och den orten varje dag) så släppte min sociala fobi, om det nu var social fobi. jag var inte lika blyg längre och mitt självförtroende ökade en aning. kunde i början fortfarande inte äta bland främmande människor, vilket jag nu äntligen kan. men känner dock ett obehag ibland. nu är jag bara... blyg. jag kan prata mer avslappnat med vännerna och även prata med människor jag inte känner så väl. men helt främmande människor är lite svårare att prata med.
men hursomhelst så kom jag att tänka på igår att jag kanske kan få ett återfall. och så undrade jag varför min "sociala fobi" försvann så helt plötsligt. kan man få återfall? är det stor chans att man får det om man aldrig gick till en psykolog och fick behandling för det?
och varför tror ni att min sociala fobi försvann just då när jag började gymnasiet?
tacksam för svar.
|