2008-01-03, 23:39
|
#3 (permalink)
|
|
Expert
Platinamedlem
Reg.datum: Sep 2005
|
Hej
Tack för ditt mail.
Jag blir både arg och ledsen när jag läser ditt brev. Att du känner som du känner är inte konstigt. När man lider av selektiv mutism är man redan ensam att du skall ha dina föräldrar klagande på dig är en jättekränkning. För alla andra inne på terapisnack vill jag beskriva vad selektiv mutism är. Enkelt uttryckt kan man säga att Selektiv mutism är en svårare typ av social fobi Ofta handlar det om att den drabbade låser sig och har svårt att pratat i social sammanhang (exempelvis i skolan eller på släktträffar), samtidigt kan de ibland fungera helt normalt i andra sociala sammanhang (hemma eller med personer de känner sig trygga med ).1-2 personer per tusen drabbas
Diagnoskriterierna i DSM-IV-TR för selektiv mutism
DSM-kod:313.23
ICD-kod:F94.0
A. Oförmåga att tala i vissa sociala situationer (där det förväntas att man skall tala, t ex i skolan) trots att barnet talar i andra situationer.
B. Störningen försämrar prestationsförmågan i studier eller arbete eller försvårar social kommunikation.
C. Störningen varar i minst en månad (dock inte enbart den första månaden i skolan).
D. Oförmågan att tala beror inte på någon brist på kunskap eller förtrogenhet med det talade språk som barnet förväntas använda i sammanhanget.
E. Störningen förklaras inte bättre med någon kommunikationsstörning (t ex stamning) och förekommer inte enbart vid någon genomgripande störning i utvecklingen, schizofreni eller andra psykotiska syndrom.
Även om du känner många saker deppig social fobi så tror jag att du måste adressera dina själmordstankar så snart som möjligt med hjälp av en terapeut. Gärna en kognitiv med förståelse för din problematik. Han/hon skulle kunna förklara din problematik för dina föräldrar och vilken press de utsätter dig för.
Jag vet att det kan vara svårt för dig men du får gärna messa mig 0708 111161 så ringer jag dig. Jag kan prata så kan jag förklara mer vad du skall göra.
Ta hand om dig
Jonas Gåde
|
|
|