Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Social
Äntligen så kan jag äta bland folk. i alla fall i skolan, om jag sitter med ryggen vänd mot alla som jag inte känner. men först kunde jag inte även det. vet inte varför allt börjar ordnas upp för mig. jag är inte lika nedstämd som förr, fast kan fortfarande vara jättedeprimerad vissa dagar. men är ofta jätteglad när jag är i skolan, vilket jag aldrig förr har varit. så mitt liv börjar bli mer och mer positivt. fast tvångstankarna finns kvar... hoppas jag blir av med dem också någon gång. och min blyghet!
|
Det låter bra.
För mig vände allt på några månader. Det kan gå väldigt fort när man kommit in på rätt spår. Ibland blir det motgångar... men då gäller det att komma ihåg att motgången är tillfällig.
När man har social fobi känns det som att man lider av "tusen olika fobier".. men egentligen handlar det om en grundläggande ångestproblematik. När den blir bättre, förbättras också alla dessa "tusen upplevda problem".
Man kan ha bra självkänsla och må bra, trots att man är blyg.
Tvångstankar är en sorts försvarsmekanism som fungerar ångestdämpande (paradoxalt nog...). De kommer minska när ångestproblematiken minskar.