Visa ett inlägg
Gammal 2007-11-15, 00:21   #8 (permalink)
Johanna.H.
Expert
Guldmedlem

Johanna.H.s avatar

Reg.datum: Aug 2007
Standard

Hej Sara,

Det kan kännas som en omöjlig tanke att tro att man kan bearbeta den här typen av fasansfulla upplevelser och minnesbilder. Men det går! Lösningen är absolut inte att "bara gå vidare och glömma". För de destruktiva känslor och föreställningar som skapas då man blir utsatt för sexuella övergrepp kommer alltid att hitta ett utlopp - av mer eller mindre destrutkiv grad. Det kan vara allt ifrån att skära sig, självhat, bristande tillit, låg självkänsla m.m. Det är verkligen viktigt att bearbeta det som man har upplevt för att kunna lägga det bakom sig.

Det finns två saker, som du själv nämner, och som är viktiga att titta på här; Självkänslan och minnesbilderna.

När man blir utsatt för sexuella övergrepp så tvingas man "ta ett beslut" när man är i situationen. Man kan oftast varken fäkta eller fly (antingen för att man är i fysiskt underläge- barn/vuxen, svag/stark, eller för att man är i psykiskt underläge- låg självkänsla, beroende/ kontrollerande, maktbehov).
Har man inte möjlighet till att varken fäkta eller fly så tvingas man helt enkelt acceptera övergreppen. Man FÖRSTÅR att det inte är bra, men man kan inte tillåta sig själv att KÄNNA det fullt ut. För då skulle man gå under eftersom man är maktlös. Så man tvingas "ta ett beslut" om att man antingen förtjänar att bli behandlad på det här viset, att han kanske inte menar det så illa som det känns, jag är inte värd mer osv. Vilket gör att när man sedan mår dåligt så lägger man skulden på sig själv- "Jag tillät det ju", "Jag förtjänar inget annat", "Jag kommer aldrig bli normal" osv.
Detta kallas för att man "antar negativa föreställningar" om sig själv. Det är dessa föreställningar som man behöver bearbeta för att man skall kunna bygga upp sin självkänsla igen. Efterverkningarna av sexuella övergrepp sätter sig djupt i ens person och uppfattning av sig själv. Ofta är man inte ens medveten om i hur stor grad det påverkar ens beslut och beteenden.

I terapin får man möjlighet att dels ventilera sina upplevelser, få bekräftat sina känslor utifrån men också, viktigast av allt, möjlighet att tillsammans med en erfaren terapeut gå igenom alla negativa föreställningar som man antagit om sig själv i det förflutna, syna dessa föreställningar och sedan bilda sig en ny och sund bild av sig själv. För det är vad det här handlar om, att du mår dåligt - han har kränkt dig i din person och din självkänsla. Det är självkänslan som du behöver bygga upp igen.

Minnesbilderna KAN man "ta bort" eller i alla fall neutralisera något med hjälp av en teknik som heter Powerthinking. Detta kan vi hjälpa dig med på Comunicera.

Jag hoppas att svaret kan hjälpa dig att fatta ett beslut i hur du vill gå vidare med det här. Vill du ha mer stöd eller information får du gärna kontakta mig via mail eller telefon: 0709-689296

Hälsningar/Johanna

Senast redigerad av Johanna.H. den 2007-11-15 klockan 00:23.
Johanna.H. är inte uppkopplad   Svara med citat