Visa ett inlägg
Gammal 2007-11-06, 08:55   #17 (permalink)
Johanna Ö
Senior Member
Platinamedlem

Johanna Ös avatar

Reg.datum: Aug 2007
Krediter: 3 845
Standard Ett inlägg som kanske kan väcka lite känslor...

Jag tror det är väldigt svårt att generalisera här i detta forum. Man kan se symptom som kan ligga till grund för något - men det är oerhört svårt att säga att vi har samma "problem" utifrån de få meningar vi utbyter här i detta forum. Det är så många andra aspekter man måste ta med i beräkningen att man inte KAN generalisera. Speciellt om någon ber om hjälp via detta forum. Svaret kan bli så fel att det får ödesdigra konsekvenser eftersom ingen av oss här - ingen av alla terapeuter heller - känner till helheten.

Jag var själv väldigt rädd för ett tag sen och skrev ett rop på hjälp via detta forum. Svaret jag fick var helt utan hänsyn till min totala skräck. Dessutom var svaret helt fel eftersom den terapeut som svarade på mitt inlägg, naturligtvis inte kunde veta hela situationen utifrån de få inlägg jag skrivit i detta forum. En terapeuts uppgift är dessutom att kunna se hur konfidenten mår och vad hon eller han behöver och det kunde han inte göra över huvud taget eftersom han inte träffat mig. Däremot kunde han utläsa i mitt inlägg att jag var skräckslagen - jag skrev ju faktiskt att jag var det - men han ignorerade detta och skrev ett svar som bara gjorde mig ännu mer rädd.

Som TUR är, så har jag en oerhört skicklig terapeut "in real life" så att säga. HAN känner till hela min situation - speciellt som min pojkvän också går i terapi nu - på samma ställe som jag går. Vi har inte samma terapeut av logiska orsaker, jag är inte ens säker på att våra terapeuter samarbetar, men efter 2,5 års samtalstimmar angående min nuvarande pojkvän, har han fått en ganska bra helhetsbild av min pojkvän. (har totalt gått i terapi i 6 år) Min egen terapeut VET hur paranoian kan gripa tag i mig och göra min värld helt upp- och ned-vänd. Han VET hur viktigt det är att lugna mig, så att jag kan se verkligheten som den är. Det finns INGEN terapeut här i detta forum som kan känna till allt det där utan mer kunskap om individen som skriver i detta forum och därför måste vi ha ett vaksamt öga till allt som alla skriver här inne.

Någon kanske har närhetsproblem pga att hon eller han inte kan älska sin partner på "rätt" sätt - en annan partner kanske skulle ha lockat fram behovet av närhet på ett helt annat sätt. En annan kanske har problem med närhet pga egna sämre erfarenheter som gör att något ligger kvar sen tidigare år och väcker minnen som inte är i proportion till verkligheten. Andra kanske har helt andra erfarenheter och därför är det JÄTTE svårt att generalisera och säga att vi alla har samma problem... det har vi inte. Garanterat inte.

Men detta forum är bra ändå, tycker jag. OM man har en allmän fråga kan man lära sig en hel del. Och vissa kan säkert få svar på frågor man gått och funderat över. Risken är dock att man ställer fel frågor så att säga. Ibland kanske man inte själv vet vad som egentligen orsakar alla problem och vad som gör att man behöver hjälp. Då finns risken att man ställer fel frågor och därför får fel svar... Det är inte lätt - men ett vaksamt öga är nog inte fel att ha här inne...
Johanna Ö är inte uppkopplad   Svara med citat