Hej Famei
Som nära anhörig till någon som lider av tvångssyndrom är det lätt att inte bli påverkad. Att se en person man tycker mycket om ha svår gör att man kan känna både sorg, oro och ibland skuld. Det finns inga mallar tycker jag. Personer med OCD är olika och måste behandlas okika som huvudregel så tycker inte jag att du skall gå med i deras ritualer.
En del kan uppleva detta som hårt, medan andra kan tycka det är skönt att dew slipper ta ansvar. Många anhöriga jag arbetat med berättar att det är näst intill omöjligt att inte dras in i olika ritualer och beteendemönster – intentionen är naturligtvis att lindra den drabbades plågor. Speciellt föräldrar lider med sina barn som har OCD Det är inte ovanligt att föräldararna åker in i det ofrivilligt.
Ångesten hos den som har OCD leder till konflikter Det blir ofta både konflikter med den sjuka när ritualerna stör familjelivet, och konflikter mellan föräldrar när de inte kan enas om hur de ska förhålla sig till det OCD-sjuka barnet. Om vi talar om lite tyngre problematik av tvångstankar blir en av familjemedlemarna mest indragen i olika tidsödande ritualer. Allt från någon timme per vecka till nästan all vaken tid går åt till att försöka lugna och stödja den drabbade, visar svaren. Eftersom sjukdomsinsikten oftast är god hos patienter med OCD blir det ändå möjligt att tala om sjukdomen. De flesta anhöriga tycker att det går att tala öppet om OCD inom familjen, och en del tycker att det går någorlunda bra. Endast ett fåtal saknar denna möjlighet helt.
På många olika sätt inverkar OCD på familjelivet och på de närståendes autonomi och integritet. Nästan hälften av de anhöriga anger i svaren att de inte kan ha en normal semester. De känner att de måste finnas till hands eller anpassar sig efter den OCD-drabbades behov.
En del makar tar konsekvenserna av detta och åker på egen semester, men sörjer över att livskamraten ej är med. Inte heller familjer kan ha semester tillsammans och även syskonen får en sämre livskvalitet, visar enkäten. Familjernas ekonomiska situation påverkas ibland märkbart.
Lycka till
Jonas Gåde
|