Hej Soledad,
Nej det är svårt, då man känner att man måste fungera och ta hand om allt runt omkring samtidigt som man har känslomässiga saker som pockar på uppmärksamhet. Vad synd att det blev ett så abrupt avslut i terapin. Det är klart att konsekvenserna av det blir svåra när man öppnat upp saker som sedan inte fångas upp på rätt sätt. Jag förstår att det är en jättejobbig situation.
Men om du får rätt typ av stöd så kommer din tillvaro att fungera bättre, tror jag. De känslorna som du behöver få utlopp för och bearbeta tar sig uttryck på något sätt ändå. Det är ju tyvärr så att det inte går att "fly" från dom. Sedan så ÄR det en smärtsam process att bearbeta övergrepp men det är värt det med tanke på att man istället för att må "halvdåligt" (och mer eller mindre destruktivt) hela sitt liv så mår man riktigt dåligt en period för att sedan bli hel och kunna leva sitt liv fullt ut - fri från mardrömmar och skam.
Jag skulle tro att det som du behöver är att få en terapeut som du känner dig trygg med där du kan "lämpa över" alla dina jobbiga känslor och upplevelser- och där de fångas upp och ni tillsammans kan prata om och bearbeta dom. Många klienter upplever det som en stor lättnad när de får den typen av andrum i tillvaron.
Kram/Johanna
|