Många frågor, få svar
Jag undrar mycket efter dagens program om Huljen:
Det sades vid ett par tillfällen att man hade utrett sakfrågorna, men det redovisades aldrig. Jag förväntade mig att man åtminstone skulle fråga någon myndighet (ex Lantmäteriet) eller utomstående (utanför fejden) om vad som egentligen gällde med marken ifråga.
Markägare eller samfällighet?
Var det ett samfällt grönområde eller hans mark? Det pratades om tjuvavverkningar och annat, men om marken ägdes av en samfällighet så måste det väl synas på en ekonomisk karta, och även om marken "bara" var upplåten så måste det finnas papper på det. Dessutom borde det finnas en styrelse i samfälligheten (man kan ha delägarförvaltning, dvs att alla gemensamt beslutar om allt hela tiden, men då måste man ju vara någorlunda sams i alla fall), och hur kan det komma sig att vi inte fick höra något från den???
Jag tyckte också att det var märkligt att stugägarna som hela tiden menat att markägaren inte hade något att säga till om, helt plötsligt i slutet säger att de fått tillstånd av den nye markägaren att avverka för utsikten... De hade ju hela programmet igenom hävdat att de hade all rätt att göra utan att fråga...
Jag personligen känner inte att jag fått tillräckligt med information för att förstå varför man i slutänden dumpade hela skulden på markägaren. Jag håller visserligen med om att det var märkligt att han var kvar och stökade fast han sålt marken, och det är möjligt att han gjort väl många anmälningar, men jag uppfattade det alla fall såhär:
Stugägarna hade olovandes byggt på, avverkat på, dragit ledningar över, dumpat schaktmassor på och anlagt parkering på hans mark och det hade han anmält. Med den utgångspunkten ser jag det som självklart att en markägare måste freda sin mark - om han inte gör något åt det så tillåter han det, och förlorar sålunda en del av rätten till sin egen mark. I fallet med ledningsdragningen t ex blir han då skyldig att skydda ledningen och kan alltså inte utnyttja den marken som han kanske skulle vilja senare.
...vilket åter leder mig tillbaka till sakfrågan - fanns det någon samfällighet???
Förvirrad är jag...
|