Från grottmänniska till ...
Bra inlägg Salo, samtidigt så är vi ju sådana missfits i denna, dagens verklighet.
Tyvärr så är det ju så att vi är otroligt väl anpassade för att leva i en grotta någonstans där vi har spjutet redo och elden till hands. Vi är fruktansvärt bra på att vara allerta på alla konstiga ljud, eller misstänksamma rörelser. Fly eller fäkta, fly eller fäkta... vi är så ytterst förfinade i överlevnadskonsten där faran lurar runt varje hörn... och så helt plötsligt befinner vi oss i IT-samhället där alla dessa egenskaper plötsligt blivit värdelösa.
I många fall tror jag tyvärr inte att ren vilja och en dagbok kan rädda... däremot så kan det såklart lindra.
Jag försöker låta bli mina blockare så gott det går, försöker träna hårt (för det är ju vad min stenålderskropp begär) och äta hyffsat rätt. Hela tiden ifrågasätta mina tankar som bubblar upp, mina rädslor... men jag har ju samtidigt min lilla amygdala, den finns där och den lever sitt egna lilla liv...Den går såklart att programmera om men det är såå svårt, så smärtsamt och antagligen blir det svårare med åldern.
Jag kanske väntade för länge innan jag gick och sökte hjälp...
|