Visa ett inlägg
Gammal 2007-10-03, 16:48   #2 (permalink)
Nanna van Berlekom
Expert
Guldmedlem

Nanna van Berlekoms avatar

Reg.datum: Sep 2007
Standard

Hej!

Bra att du skriver! Bra att du ber om hjälp – det är därför vi finns!

Du skriver att du är less på pressen, vilket jag verkligen har förståelse för. Det är lätt att känna sig pressad i dagens samhälle med alla skeva ideal som vi ständigt matas med. Men det är varken reklampelare, din moster eller dina pojkvänner som ska bestämma hur du ska se ut: Vad skulle du må bra av? Vad har du för behov? Vad behöver du för att tycka om dig själv? När du tycker om och tror på dig själv kan du tillåta dig att vara precis som du är.

Man kan inte inte uttrycka känslor. Undanträngda behov och känslor läcker på något sätt alltid ut – det kan vara i form av kontrollbeteende, arbetsnarkomani, ångest osv. Om du ger uttryck för dina känslor precis som de är får dessa inget fäste i dig dvs känslorna komprimeras inte inom dig och skapar på så vis heller inte ångest.

Ditt stränga matintag i kombination med hetsätning tär väldigt mycket på din kropp och din förbränning: kroppen pendlar mellan att vara inställd på svält, för att sedan få överskott på energi, vilket gör att den regerar med att suga åt sig all energi den kan få. Mitt i all kontroll av mat och träning har du också förlorat kontrollen. Att ändra detta beteende kan vara svårt att göra på egen hand.

Inom kognitiv terapi arbetar man utifrån grundantagandet att känslor, tankar och beteende intimt hänger ihop. Känslor föregås alltid (med väldigt få undantag) av en tanke, även om denna kan vara så sekundsnabb att du inte märker den, mer än som en känsla som sköljer över dig. Jag tror att du skulle behöva hjälp att bryta dina dysfunktionella tankemönster, förstärka självkänslan och ändra dina inre mentala bilder: vad är det som säger att fri och oberoende innebär att bli tjock? Så länge det är det du ser framför dig kommer du heller inte att hitta motivationen att förändra ditt destruktiva beteende.

Du skriver att det går bättre i perioder och att det sett olika ut under tidens gång. Vad är skillnaden under de bättre perioderna? Kan du se något mönster i tillvaron? Ditt sätt att tänka? Mindre press/stress?

Om du bor i Göteborg tar jag gärna emot dig för terapi!

Ta hand om dig - var inte så hård mot dig själv!

//Nanna
Nanna är utbildad i Master Powerthinking med kognitiv inriktning och har snart även en fil. kand i psykologi. Hon arbetar mycket med ångest/panikångest, social ångest, oro, hypokondri och självkänsla. Nanna är lugn, inkännande och engagerad.

Vill du prata med Nanna? Ring eller maila henne på:

0738-014096
nanna@comunicera.se
Nanna van Berlekom är inte uppkopplad   Svara med citat