Visa ett inlägg
Gammal 2007-10-02, 00:17   #3 (permalink)
Jonas
Expert
Platinamedlem

Jonass avatar

Reg.datum: Sep 2005
Krediter: 16 100
Standard

Hej Ensam tjej

Nedan finner du lite mnayerial från www.relatiuonslabbet.se
som är en systersida

Det första du bör fundera på är kanske några av nedanstående frågor:
  • Vad innebär det att gå in i en relation för dig?
  • Klarar du av närheten som en relation innebär?
  • Hur vet du om du är redo?
  • Vilka minimikrav har du för att känna att det är på ”riktigt”?
1. Gör en inventering av vad du har med dig i din ryggsäckOm du läst allt hittills så kommer du kanske ihåg ”gamla surdegar” som jag nämnt tidigare. Det är ofrånkomligt att vi påverkas av våra tidigare förhållanden, både positivt och negativt. Om du upplever att det finns saker som du borde ta tag i, gör det innan du kastar dig in i en relation. Du kanske tror att kärleken löser alla problem och i en del fall kan det säkert vara bättre än terapi, men oftast hinner verkligheten ifatt dig. Kanske inte under förälskelsen, men senare. Din kärleksrelation är en kraftig ljuskälla och som alla andra starka ljus kastar den ifrån sig en kraftig skugga. När du står i ljuset av en intim relation, måste du ta hand om dina skuggor. Våra skuggor kallar jag den delen av oss som vi inte vill kännas vid. Den är som ett dolt skafferi, där du stuvat undan dina gamla känslor, mönster och föreställningar. Om du känner dig tveksam till att gå in i en relation, kanske det är dags att inventera dina skuggor och lära dig att leva i samklang med dem. Det kan handla om psykisk misshandel, sexuella övergrepp, föräldrarnas skilsmässa, förlusten av ett syskon eller dåliga tidigare relationer.

Er relation kommer inte att utvecklas längre än vad någon part i relationen kommit med sig själv. Gå igenom vad du har med dig i din ryggsäck. Automatiskt under uppväxten lär vi oss, mer eller mindre omedvetet, att det är viktigt att komma överens med andra. Sakta växer det fram en rädsla för att inte göra allt rätt och bli kritiserade - det skulle ju kunna innebära att vi blir övergivna. Tanken på förändring kan också väcka ångesttankar, eftersom vi kommer att förlora kontrollen. Vi stannar hellre kvar där vi befinner oss, eftersom vi i alla fall vet vad vi har, även om det är dåligt.

2. Hur är din självkänsla och ditt självförtroende?Om du inte har en någorlunda bra självkänsla och tycker om dig själv, kommer både du och din relation att ta skada. Vad är det som gör att du måste ha bekräftelse. Varför just när det är som bäst? Varför inte när det är dåligt?
  • Hur ser du på dig själv?
  • Hur ser andra på dig?
Att tycka om sig själv är en viktig förutsättning för att bygga en bra relation. Du har säkert hört detta till leda, men det är inte mindre sant för det. ”Du kommer inte att kunna älska andra människor helt och fullt förrän du kan älska dig själv. Det finns ingen som förtjänar din kärlek och omtanke bättre än du.”Jag hade en klient vid ett tillfälle som hade rätt dålig självkänsla och nattsvart humor: Klienten: Jag tänker på hur det skulle vara om jag hade en flickvän. Jonas: Hur går tankarna då? Klienten: Jag tänker på hur uttråkad hon skulle bli på mig. Alla hatar mig. Jonas: Nu är du väl lite hård mot dig själv … du har väl inte mött alla ännu? Klienten: Nej, det har du rätt i. Jag har inte träffat alla än, men jag ger mig fan på att det blir samma skit. Jag var tvungen att tänka lite sedan kom jag på att klienten skojat lite om Gud förra sessionen. Jonas: Du sa ju förra veckan att du trodde på Gud, har han ingen lösning?Klienten: Jag tror bara på Gud när det gäller negativa saker. Jonas: Varför är det så då? Klienten: För att jag har dåligt självförtroende, för jag fick inget marsvin när jag var fem.Jonas: Du är inte fem längre. Håll djuren utanför terapirummet.Däremot har det visat sig att klienter med dålig självkänsla lättare blir förälskade. Redan på 40-talet upptäckte forskare att människor med dålig självkänsla hade större benägenhet att bli kära. Teorin bygger på att vi då är i stort behov av uppskattning från någon annan, medan de personer som har bra självkänsla inte har samma behov av yttre bekräftelse. Detta kan förklara varför en del personer efter att en relation tar slut snabbt vill hitta en ny. Oavsett om självförtroende hjälper människor att bli kära – när det väl händer ökar självförtroendet.3. Hur är det med din självmedvetenhet?
  • Har du klart för dig vilka djupare värderingar du har?
  • Vet du vad du kan leva utan och vad du behöver ha i en relation?
  • Har du en uppfattning och riktning vart du är på väg i ditt liv?
  • Vet du dina egna styrkor och svagheter?
4. Vad vill du ha ut av en relation?Det kan finnas många olika orsaker till att vi går in i en relation och det är inte alltid vi är öppna gentemot vår partner. Jag arbetade med ett par där kvinnan blev chockad efter åtta år då hon tog upp frågan med sin partner om han ville ha barn. Han tittade förvånat på henne då han aldrig ens hade tänkt tanken. Det slutade med skilsmässa.
  • När du går in i en relation gör det med öppna ögon och var inte rädd att diskutera viktiga nyckelfrågor, exempelvis om ni båda vill ha barn, hur ni ska hantera bankkonton osv.
Vi väljer ibland partners omedvetet. Vårt omedvetna innehåller våra djupaste önskningar, behov och rädslor. Genom att du utforskar dina egna känslor och behov skapar du bättre förutsättningar för att hitta en partner som kan matcha dina behov. Därefter kan det vara bra om du tar lite tid på dig och lär känna din partner noggrant. Då slipper du överraskningar. 5. Du kan inte prioritera en relationPrecis som alla andra fiender binder du mycket energi genom att upprätthålla försvarsställningar för att ingen ska komma nära. Det kan alternativt vara att du försöker skapa kontroll genom att undvika all osäkerhet. Om du är för upptagen nu för att ta dig tid att köpa konsertbiljetter eller att planera för en rolig utflykt, är du förmodligen alltför upptagen för att ha en relation. Det är inte krångligare än så. Människor tror ibland lite naivt att de kan gå in i en relation och att de har tid för den rätta personen, och det har de – för en dejt eller två – men för en arbetsnarkoman utan socialt liv är detta en anledning.

Lycka till

Jonas Gåde

Jonas Gåde är Master och Trainers Trainer i Powerthinking. Författtare till Servicemanual till ett bättre liv, Tjockholmsbibeln, Mensmonstret och Magiska relationer. Vill du boka Jonas som föreläsare maila: jonas@comunicera.se eller ring 0708-11 11 61.
Alla inlägg som Jonas skriver är intellektuell egendom och upphovsrättsskyddad av Comunicera Powerthinking.
Kopiering utan tillstånd kan resultera i rättsliga åtgärder.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citat