Ämne: mäklarrollen
Visa ett inlägg
Gammal 2007-09-26, 02:35   #1 (permalink)
toddy
Junior Member
Nykomling

Reg.datum: Sep 2007
Standard mäklarrollen

Hej! Har sätt programmet från Ramlösa och funderar lite på mäklarrollen. Även om detta är snabbTV där stora penseldrag ses som nödvendiga för att hålla kvar tittaren överraskas jag av det snabba ställningstagande från mäklarna. Jag trodde det var nödvendigt att i större grad utgå från en nöytral possision för att upparbeta sig en tillit från deltagarna i konflikten.
Jag blir nyfiken på vilka förutsättningar/regler meklarrollen förhåller sig till. Jag upplevde mäklarna som deltagare och blev förvånad över knytnäve i bordet och så tydliga känsloytringar. Värderar det inte i någon riktning, men hade en annan bild av rollen.

En annan fråga som dyker upp är: Om en konflikt skall få möjlighet att bli en varaktig lösning är det då inte nödvändigt med någon form av insikt från de deltagande? (det blir så lätt skuldfråga, "vem hade rätt?")I detta programmet såg det ju ut som komunikationsformen var en av de stora orsakerna till konflikten. Även om konflikten fick en lösning såg jag det mera som ett vapenstillestånd.

Är win win lösningar ett luftslott?
toddy är inte uppkopplad   Svara med citat