Hej!
Jag förstår av det du beskriver att du mår väldigt dåligt både fysiskt och psykiskt och det är verkligen inte konstigt. Bra att du tar steget att skriva här! Har du sökt någon hjälp tidigare för dina ätstörningar och självskadebeteende?
Nu lever du på bantningspiller som har lett till en rad fysiska åkommor: skakningar, svettningar och sömnproblem. Min första tanke är: sluta med dem – dessa biverkningar tycker jag är en stark indikation på att de bryter ner dig och detta är ett sätt för din kropp att protestera! Detta i kombination med ditt matintag som är långt under det normala suger ur dig all energi och serotonin nivån är förmodligen väldigt låg, vilket i sin tur hänger samman med nedstämdhet.
Du skriver att du aldrig haft ett bra förhållande till dig själv och att du kan spendera timmar framför spegeln och äcklas - dessa destruktiva tankar om dig själv bryter ner dig och påverkar både dina känslor och ditt beteende. Jag tror inte att det handlar så mycket om att bli smal - utan vad jag tror att du skulle behöva är en riktigt bra terapeut som hjälper dig att komma tillrätta med dina dysfunktionella (ologiska och icke stöttande) tankestrukturer och som hjälper dig på ett djupare psykologiskt plan med att förstärka självkänslan.
Även om du tyckt illa om dig själv så länge, behöver det inte ta lika lång tid att vända dina tankar, beteende och känslor till något som bygger upp dig själv istället för att bryta ner dig. Det handlar mer om att du lär dig att tycka om dig själv och din kropp och att inte vara så hård mot dig själv. När du gör det kommer du märka att det inte är ett kilo mer eller mindre som spelar roll.
Om du bor i Göteborg tar jag gärna emot dig för terapi!
/Nanna
Nanna är utbildad i Master Powerthinking med kognitiv inriktning och har snart även en fil. kand i psykologi. Hon arbetar mycket med ångest/panikångest, social ångest, oro, hypokondri och självkänsla. Nanna är lugn, inkännande och engagerad.
Vill du prata med Nanna? Ring eller maila henne på:
0738-014096
nanna@comunicera.se
|